fbpx

Op nummer 1 met jouw merk Forums Website tips & tricks Wat kost jouw blog? Challenge

This topic contains 0 voices and has 0 reacties.
0 voices
0 reacties
Op dit forum kun je terecht voor tips & tricks voor je website. We gebruiken bijna allemaal Wordpress als CMS systeem en om je site goed te laten draaien zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Zoals de grootte van je afbeeldingen, je SEO, de structuur en plugins. In dit forum zal ik allerlei info verzamelen voor een optimale site!
  • Author
    Posts
  • #8427
    Debbie
    Sleutelbeheerder

    Vraag jij je weleens af wat jouw blog kost? Heb je dat weleens in kaart gebracht? Deze week las ik een post van Marie-Louise van Familie over de Kook over advertenties op hun website. Ze had er een tijd lang tegenaan gehikt, maar toch besloten om advertenties te plaatsen om enigzins de kosten van de blog te kunnen compenseren. En ik geef haar groot gelijk, het kost zoveel geld! Heel eerlijk, ik weet zelf niet eens precies hoeveel het kost dus ik ga het nu uitrekenen en met jullie delen.

    Wat kost jouw blog?

    Waarom gratis content?

    Wat is het toch eigenlijk met ons? Waarom hebben we vaak het gevoel dat we alles wat we doen, maar gratis weg moeten geven? Ik spreek even voor mezelf hoor, maar ik ken maar een heel klein aantal bloggers die hun content op een andere manier aanbiedt. Het begint als hobby en het aanmaken en hosten van een website kost niet zoveel. Maar langzamerhand groei je erin en je wilt meer. Betere foto’s, mooiere props, meer leren over SEO…. Ongemerkt komen er een hoop dingen bij, maar je geniet ervan dus je hebt het ervoor over. En als je je content alleen betaald aan gaat bieden, leg je het af tegen andere foodblogs en sites zoals ah.nl met duizenden recepten. Ik weet dat er wat foodbloggers zijn geweest die bepaalde content in abonnementsvorm aan hebben geboden, maar ondanks grote scharen fans kwam dat niet van de grond helaas. Dus moeten we gaan zoeken naar andere manieren om de kosten te dekken.

    Challenge: wat kost jouw blog

    Omdat ik het regelmatig heb over geld verdienen met je foodblog, lijkt het me een goed plan om eens bij de basis te beginnen. Om te weten wat je moet omzetten om uit de kosten te komen, moet je wel weten hoe hoog de kosten zijn. Ik daag je daarom uit om dit ook voor jezelf op een rijtje te zetten en hieronder te delen. Zo krijgen we allemaal veel beter inzicht in wat het onderhouden van een foodblog kost en waarom het ok is om er geld mee te verdienen. Hoe je dat doet, daar kom ik later nog op terug.

    Spelregels van de challenge

    Het is misschien lastig om echt alle kosten mee te nemen in je berekening. Zo heb je natuurlijk de kosten voor je ingrediënten, maar vaak eet je er zelf van en normaal gesproken doe je ook boodschappen. Daarom laten we de ingrediënten buiten beschouwing. Het volgende kun je wel meenemen in je berekening:

    • Kosten voor je domeinnaam en hosting
    • Kosten voor je fotografie (ook de kosten voor een lightroom licensie bijvoorbeeld)
    • Kosten voor props
    • Kosten voor het onderhoud van je website door een extern bureau
    • Kosten voor een nieuwsbriefprogramma
    • Kosten voor je extra dingen, zoals een laptop of een extra koelkast / vriezer
    • Kosten voor een online leeromgeving bijvoorbeeld
    • Kosten voor cursussen
    • Overige kosten

    Je ziet dat dit al een behoorlijk rijtje is. Normaal zou ik in dit rijtje ook nog reiskosten opnemen voor events bijvoorbeeld, maar op dit moment zijn die er niet echt. Als ik dit overzicht zo zie dan weet ik nu al dat ik op een behoorlijk bedrag ga uitkomen. Sommige kosten komen maandelijks terug, anderen zijn eenmalig en die paar euro die ik verdien met Google Ads of Bol Affiliate is een druppel op de gloeiende plaat. Hoog tijd om dit jaar serieus aan de slag te gaan om meer inkomsten uit mijn blog te halen.

    Kosten voor Deb’s Bakery Kitchen

    • Onderhoud site door Lamper Design: € 50,- excl. BTW per maand, € 600,- per jaar
    • Hosting: € 9,- excl. BTW per maand, € 108 per jaar
    • Domeinnaam: € 11,- per jaar
    • Abonnement Adobe Creative Cloud € 98,58 excl. BTW per jaar
    • Office: € 57,02 excl. BTW per jaar
    • Boekhoudprogramma: € 17,50 excl. BTW per maand, € 210 per jaar
    • Laptop: afschrijving € 150,- excl. BTW per jaar
    • Camera: afschrijving € 183,80 excl. BTW per jaar
    • Telefoon: afschrijving € 95,- excl. BTW per jaar
    • Props: € 300,- excl. BTW per jaar (als het niet meer is)
    • Cursus SEO Next Level: € 1079,-
    • Overige (vakliteratuur, keukenbenodigdheden enz) € 150,- per jaar

    In totaal kom je dan dus uit op € 3042,40 exclusief BTW per jaar! Wat neerkomt op zo’n € 250 euro per maand…. En dit is alleen voor Deb’s Bakery & Kitchen. De kosten voor Het Ingrediënt neem ik hierin niet mee, want dat is mijn bedrijf, maar daar zijn de kosten nog hoger voor. Ik weet in ieder geval 1 ding: ik kom bij lange na niet aan € 250 euro opbrengst door het plaatsen van Google ads of door het plaatsen van Bol Affiliate links. En waarschijnlijk ben ik nog wat dingen vergeten. Heel eerlijk, het is best shocking eigenlijk haha. Zeker voor iets dat ‘maar’ een hobby is. En hobby’s mogen geld kosten en voor een deel gebruik ik mijn camera, laptop en telefoon natuurlijk ook voor het Ingrediënt dus ik kom misschien iets lager uit per maand, maar dan nog. Het is echt een hoop geld. En ik zou deze kosten ook hebben als ik niet Het Ingrediënt ernaast had.

    Ga jij de challenge inzicht in de kosten voor je blog aan?

    En nu jij! Deze challenge is echt bedoeld om elkaar te helpen. Om beter inzicht te krijgen in de kosten en ook om van elkaar te leren. Kunnen sommige dingen goedkoper? Is het slim om toch eens na te denken over verdienmodellen? Start in ieder geval met het inzichtelijk krijgen van je kosten. Ik ben benieuwd. Deel jouw overzicht hieronder en stel vooral ook je vragen! Klaar? Starten maar 😉

     

    • Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden geleden door Debbie.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden geleden door Debbie.

You must be logged in to reply to this topic.