fbpx

Waarom TikTok perfect is voor foodbloggers

Waarom TikTok perfect is voor foodbloggers

Ik hoor je denken: nog een social platform erbij!! Ik heb genoeg aan Instagram, waarom zou ik weer iets nieuws gaan proberen. Bovendien is TikTok alleen maar voor jongeren. Think again! TikTok is één van de snelst groeiende social platforms en ook voor jou als foodblogger super interessant! Ik zal je vertellen waarom en hoe je met bijna geen extra moeite ook hier content maakt die je veel bereik kan opleveren en waarom TikTok perfect is voor foodbloggers.

Wat is TikTok en de cijfers

Eerst even de cijfers: TikTok heeft ruim 800 miljoen actieve gebruikers wereldwijd en dat aantal groeit dagelijks. Gemiddeld duren video’s 15 seconden maar ook langere video’s van 1 minuut kun je posten op TikTok. Het staat in de top 5 van meest gedownloade apps en heeft de hoogste engagement rate per post wanneer je het vergelijkt met Instagram. De gebruikers van TikTok gebruiken de app meerdere keren per dag en het is een heel laagdrempelig platform. Tiktok begon ooit als platform om korte dansjes te delen en nog steeds is dat een belangrijk onderdeel van de app. Net als muziek. Maar je vindt er echt van alles: van dieren tot fitness, van mode tot food. En dat laatste is voor ons als foodbloggers natuurlijk interessant!

Waarom TikTok perfect is voor foodbloggers

0 volgers, wel viral

Op TikTok heb je geen duizenden volgers nodig om viral te gaan. Niet eerst investeren in heel veel engagement en het krijgen van volgers. Je eerste video kan al zomaar getoond worden aan hartstikke veel mensen. TikTok laat je video eerst aan een select groepje zien. Als je zelf TikTok opent, zie je de Voor jou pagina. Daar laat TikTok video’s zien waarvan de app denkt dat jij daarin geïnteresseerd bent. Je ziet gebruikers ook vaak de #fy of #fyp gebruiken. Daarmee hopen ze op de For You / voor jou pagina getoond te worden. Als je filmpje goed gewaardeerd wordt met likes en comments wordt het aan een steeds grotere groep getoond en voor je het weet heb je hartstikke veel views. Interessant dus om eens rond te gaan neuzen op TikTok en er feeling mee te krijgen.

TikTok

TikTok vs Instagram

TikTok en Instagram verschillen behoorlijk van elkaar. Kijk je op Instagram vooral naar mooie plaatjes, op TikTok kijk je korte video’s. Nu kun je via Instagram stories en IGTV ook video’s bekijken maar op TikTok valt vooral de snelheid op. Het is kort, krachtig én authentiek en vooral dat laatste is wat het zo toegankelijk maakt. Geef toe: ook jij hebt een hoop tijd en aandacht besteed aan een mooie Instagram feed. De stories zijn al een stuk minder gelikt maar ook daar is het belangrijk om aan storytelling te doen zodat je kijkers niet afhaken. Er zit vaak een bepaalde strategie en opbouw achter. TikTok is spontaan, snel en trendgevoelig. Wanneer je op TikTok zit en je scrollt van video naar video dan zul je steeds dezelfde catchy deuntjes voorbij horen komen en ook hetzelfde dansje / dezelfde challenge voorbij zien komen. De week erna is er weer een ander liedje hot. Grote gemene deler van TikTok content: lol! Het moet vooral niet te ingewikkeld zijn en heel actueel. Nog een groot verschil: op Instagram zie je alleen content van mensen die je volgt, op TikTok zijn jouw filmpjes voor iedereen te zien!

TikTok inzetten voor jouw foodblog

Dus hoe kun je TikTok inzetten voor je blog? Laat zien wat je aan het doen bent. Maak een simpele salade of laat bepaalde stappen zien in meerdere filmpjes. Je kunt ervoor kiezen om muziek onder je filmpje te zetten maar een voice over werkt ook goed. Neem TikTok gebruikers mee voor een kijkje achter de schermen, laat zien wat je eet of wat je altijd in de keuken doet. Er zijn natuurlijk hartstikke veel opties. Het gaat erom dat je je eigen stijl goed naar voren laat komen en dat je consistent bent, het hoeft niet gelikt te zijn. Dagelijks posten is op dit platform wel aan te raden net als het gebruiken van populaire muziek en / of filters. Gebruik daarnaast hashtags bij iedere video. Het is echt een kwestie van uitproberen want niemand weet dé truc om op de voor jou pagina te komen. Maar in je profiel kun je een link opnemen naar je Instagram en naar je website dus als je het goed aanpakt, levert het je hoe dan ook meer bereik op. Wat weer interessant kan zijn voor bedrijven met wie je gaat samenwerken!

Hoe werkt TikTok

Volgende week zal ik een artikel delen waarin ik uitleg hoe je TikTok gebruikt zodat jij ook aan de slag kunt. Maar download eerst maar de app en ga lekker rondneuzen, het is verslavend! Dan kun je ook gelijk ontdekken waarom TikTok perfect is voor foodbloggers. Oh ja, je vindt mij op @debsbakerykitchen 😉

Benieuwd naar nog meer interessante artikelen voor foodbloggers?

Lees dan ook eens:

Waarom TikTok perfect is voor foodbloggers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven