Door Pinterestexpert Jody Hoogendoorn | Pinacademie
Waar bedrijven Pinterest nog vaak over het hoofd zien of links laten liggen, hebben bloggers al lang veel succes met Pinterest. En daarmee is het voor hen een onmisbare tool geworden. Want Pinterest is voor hen de nr. 1 tool die de meeste blogbezoekers brengt. Niet Instagram en niet Facebook. Maar er zijn nog meer redenen waarom Pinterest onmisbaar is. In dit artikel 3 x waarom Pinterest onmisbaar is voor foodbloggers.
1. Pinterest is geen social media maar een zoekmachine
Het blijft misschien een beetje suf om het steeds te blijven noemen. Maar het is wel degelijk een groot verschil. Want zoals jij je blog helemaal inricht om gevonden te worden door Google, zo doe je dat ook met je Pinterestaccount. Die richt je helemaal in om binnen Pinterest gevonden te worden door jouw doelgroep. Bij alles wat je binnen Pinterest doet, denk je als een zoekmachine. En niet als Social Media. Want daar gaat het om interactie, om likes, om follow for follow. Dat werkt dus helemaal niet op Pinterest. Je kunt daar niet eens berichten liken.
Mensen zoeken op interesse en kunnen direct doorklikken
Binnen Pinterest zoeken mensen steeds naar alles wat past bij hun interesses. Recepten is naast reizen, interieur en mode één van de grootste pijlers binnen Pinterest.
Past jouw Pinterestbericht of recept bij datgene waar zij naar zoeken, dan komt jouw bericht naar boven. Met een hele grote kans dat ze doorklikken naar jouw blogartikel om het daar te lezen en door te klikken binnen jouw blog.
Want het is wel duidelijk dat bezoekers vanuit Pinterest naar jouw blog écht geïnteresseerde bezoekers zijn. Geen bouncers, mensen die zonder kijken direct weer weg zijn, maar mensen die echt tijd besteden op jouw blog.
2. Pinterestberichten hebben een lange levensduur
Op andere kanalen zijn je berichten al oud nieuws voordat jij je tweede bakkie koffie op hebt. Het brengt hooguit enkele uren of dagen bezoekers naar je blog. Best frustrerend als je bedenkt wat een tijd en energie jij steekt in het schrijven van een goede blog. Dat is op Pinterest gelukkig wel anders. Omdat mensen zoeken naar informatie (zoekmachine, weet je nog?) kunnen jouw Pinterestberichten maanden tot jaren bezoekers naar jouw blog brengen. Beslist niet zonde van je tijd dus.
3. Met weinig volgers groot bereik
Op andere kanalen is het belangrijk dat je volgersaantal blijft groeien. En je moet dan ook behoorlijk wat volgers hebben om er ook een goed resultaat uit te kunnen halen. Ook dat is anders bij Pinterest. Ik werk samen met klanten die niet eens zo veel volgers hebben. Maar wel een groot bereik. Dus veel mensen die hun Pinterestberichten onder ogen krijgen, die ook weer doorklikken naar de blog.
Hoe krijg je een groot bereik via Pinterest
Hoe krijg je nu een groot bereik? Door te denken als een zoekmachine (zie punt 1). Maar ook door consequent berichten te plaatsen op Pinterest.
Wat ik vaak zie is dat mensen een Pinterestaccount hebben aangemaakt, wat borden hebben bedacht en tot slot wat berichten hebben gedeeld. En na een paar maanden zeggen ze: “Pinterest werkt niet.” Nee, natuurlijk niet. Je moet wel tijd en energie in steken want alles wat je aandacht geeft dat groeit.
Pinterest: sloom op gang, later niet te stoppen
Pinterest is een slome duikelaar. Het heeft wat tijd nodig om op gang te komen. En als jij ondertussen consequent goede berichten op Pinterest blijft plaatsen, zul je zien dat die trein langzaam gaat rijden. En steeds een beetje harder. Totdat die trein niet meer te stoppen is. En jij een continue stroom bezoekers naar je blog trekt.
Consequent pinnen = meer volgers
En wat is nu het mooie is van consequent berichten plaatsen? Je zult zien dat je daardoor automatisch ook meer volgers krijgt. Mensen zien jouw berichten regelmatig voorbij komen en willen jou daarom volgen. Want jij schrijft van dje lekkere recepten die zij graag willen maken. Dus willen ze er zeker van zijn dat ze jouw berichten niet missen.
Hoe meer bezoekers op je blog, hoe interessanter je wordt om mee samen te werken
Hoe meer bezoekers jij aantrekt op je blog, hoe interessanter jij bent voor partijen om mee samen te werken. Wil jij groeien met je blog? Dan is Pinterest absoluut onmisbaar.
Kom naar de Pinterest workshop op Business Ingredients
Naast deze 3 x redenen zijn er nog veel meer redenen waarom Pinterest onmisbaar is voor foodbloggers. Die vertel ik je graag live tijdens mijn Pinterest workshop tijdens hét Foodbloggers event Business ingredients op 8 februari.