[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”4.20.0″ hover_enabled=”0″ global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”4.16″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”4.16″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” global_colors_info=”{}”]

Als foodblogger heb je misschien wel eens gehoord van een mediakit of perskit. Maar wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één? En waar gebruik je het eigenlijk voor? In dit artikel leg ik het je uit en geef ik aan wat niet mag ontbreken. Ook geef ik je een concept tekst voor het eerste contact met bijvoorbeeld een PR bureau zodat je je kunt aanmelden voor de perslijst.

Wil je gelijk meeschrijven? Koop dan nu de mediakit template met voorbeeld inclusief tarieven voor slechts € 5,99.

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

Wat is een mediakit of perskit?

Laat ik bij het begin beginnen. Een mediakit of perskit is een document waarin je jezelf en je blog voorstelt en relevante informatie verstrekt over je blog. Je kunt een mediakit meesturen op het moment dat bedrijven jou benaderen voor een samenwerking maar je kunt het ook meesturen wanneer je zelf graag met een bedrijf of PR bureau aan de slag wil. Meestal bestaat het uit een of twee A4-tjes lang, zeker niet meer. Vergelijk het met een CV, bedrijven willen in een oogopslag zien wat je te bieden hebt en hebben niks aan overbodige informatie. Het komt professioneel over wanneer je alle feiten rond je blog op een rij hebt en vlot kunt presenteren. Daarnaast is het een weerspiegeling van je stijl en je blog.

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

Laat zien wat jij te bieden hebt

Met een goede mediakit laat je bedrijven zien wat je te bieden hebt. Het geeft ze duidelijke informatie over jou en je blog, wie je doelgroep is en wat voor samenwerkingsmogelijkheden er zijn. Het is een mooie manier om te laten zien wie je bent, waar je voor staat en wat je uit wilt stralen met je blog. In de grote foodbloggersvijver is het soms best lastig om je te onderscheiden en met een mediakit kun je dat uitstekend doen.

Welke onderdelen mogen niet ontbreken in een goede mediakit?

Je profielfoto

Jij bent je foodblog! Mooie foodfoto’s mogen niet ontbreken op je blog maar bedrijven hebben met jou te maken en willen weten wie jij bent. Kies voor een duidelijke spontane foto die goed bij je past. Liefst een headshot want het is geen paginavullend beeld. Heb je geen geschikte foto’s? Boek dan eens een branding shoot voor passende foto’s die jouw persoonlijkheid weergeven en de uitstraling van jouw blog ondersteunen. Een branding shoot boek je vanaf € 279,-.

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto door Renkse van Buren

Je logo en tagline

Heb je een logo en tagline, vermeld die dan. Je logo draagt bij aan je professionaliteit als bedrijf. Je wilt herkenbaarheid creëren en potentiële opdrachtgevers moeten kunnen zien waar je bedrijf voor staat. Hier komt je tagline in beeld. Je tagline vertelt in zo weinig mogelijk woorden zo duidelijk mogelijk wat je doet. Bijvoorbeeld: gevarieerde maaltijden voor het hele gezin of lekkere recepten met slechts 5 ingrediënten.

Wie je bent

Dit is de alinea die je bij de profielfoto plaatst. Vertel vol passie over jezelf, wat je doet en waarom je een foodblog hebt. Het is dus belangrijk dat je goed voor ogen hebt waar jouw kracht zit. Wat maakt jouw blog uniek en waarom moeten ze met jou samenwerken? Denk hier dus goed over na.

Waar gaat je foodblog over

Ben je gespecialiseerd in een bepaalde keuken, wat voor soort recepten vind je er en voor wie zijn ze bedoeld? Beschrijf hier wat je kunt verwachten als je jouw foodblog bezoekt. Dit stuk kun je bij het stuk over jezelf voegen. Dan maak je er een logisch geheel van.

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

Statistieken

Cijfers, cijfers, cijfers! Bedrijven zijn er dol op. Zo kunnen ze zien of jij in hun ogen interessant genoeg bent om mee samen te werken. Nee, schrik niet want cijfers bestaan ook uit je engagement rate en DA / PA van je site. Het gaat om het totaalplaatje en meer is niet altijd beter. Wel kun je de groei aantonen door het percentage te vermelden waarmee je foodblog gegroeid is sinds een bepaalde datum. Ook je aantal unieke bezoekers en pageviews per maand, de cijfers van je social media kanalen en extra info over je doelgroep zoals leeftijd en geslacht kun je hierin opnemen. De gegevens van je site vind je in Google Analytics als je dat hebt ingesteld.

Samenwerkingsmogelijkheden

Potentiële opdrachtgevers willen graag weten wat voor samenwerkingen er mogelijk zijn met jou en jouw foodblog. Denk aan advertorials, gesponsorde posts op social media, gastartikelen, reviews en winacties. Geef in een overzicht weer wat je te bieden hebt.

Tarieven

Je kunt je tarieven opnemen in je mediakit. Ik heb dit er zelf ook in verwerkt zodat bedrijven een richtlijn hebben. Vaak maak ik alsnog een passende offerte per opdrachtgever omdat het maatwerk is. Je kunt er ook voor kiezen om geen tarieven in je mediakit op te nemen.

Contactgegevens

Tenslotte neem je nog je contactgegevens op. Denk hierbij aan je telefoonnummer, website adres, e-mailadres maar ook je postadres voor eventuele proefpakketjes van PR bureaus.

Hoe maak je een mediakit

Het is niet moeilijk om een mooie mediakit te maken. Tegenwoordig heb je programma’s zoals Canva waarmee je gratis aan de slag kunt. De mediakit template die ik voor je heb gemaakt, kun je dan ook in Canva aanpassen. De kleuren en teksten kun je aanpassen in de stijl van je eigen foodblog. Maar als jij liever met Powerpoint of Photoshop werkt dan kan dat natuurlijk ook. Het is vooral belangrijk dat je je document opslaat als PDF. Zo weet je zeker dat de layout precies zo blijft als je bedoeld hebt.

Kijk goed naar de uitstraling van je mediakit maar let ook op de leesbaarheid. Het is alleen maar zonde als je een slechte eerste indruk maakt doordat je mediakit niet goed leesbaar is. Houd het simpel en overzichtelijk.

Vind je het moeilijk om te beginnen en weet je niet hoe? Ik maakte alvast een template voor je met mijn mediakit als voorbeeld inclusief tarieven. Koop hem nu voor slechts € 5,99 en kom goed in beeld bij jouw favoriete foodmerken!

Inleidende tekst

Nu je weet wat een media / perskit is en hoe je er één maakt, is het belangrijk om te weten hoe je een eerste contact legt met potentiële opdrachtgevers en PR bureaus.

Als je zelf bedrijven of PR bureaus benadert dan heb je wel een introductie nodig. Stel je netjes voor en vertel kort waar je voor staat en wat er op je blog te vinden is. Geef ook aan in wat voor soort producten je geïnteresseerd bent (lees ook eens het artikel: als foodblogger succesvol samenwerken met PR bureaus). Je kunt natuurlijk ook altijd even bellen zodat je weet aan wie je je bericht kunt richten.

Voorbeeld inleidende tekst

Een voorbeeld van een tekst die je zou kunnen gebruiken is:

Beste,

we kennen elkaar (nog) niet persoonlijk maar ik kom jullie regelmatig online tegen. Ik ben Debbie van Deb’s Bakery & Kitchen en ben sinds 2017 actief bezig met het ontwikkelen van recepten en content. Mijn blog wordt goed bezocht en ik heb een trouwe achterban opgebouwd. Mijn focus ligt op recepten met een creatieve insteek waarvoor de ingrediënten makkelijk verkrijgbaar zijn.

Ik zou graag op de hoogte gehouden willen worden van (nieuwe) producten met een verhaal en vroeg me af of ik aan jullie perslijst toegevoegd kan worden. Bijgaand stuur ik jullie mijn mediakit mee en voor meer info kunnen jullie me altijd benaderen!

Geef hier vooral je eigen draai aan zodat het helemaal bij je past. Authentiek zijn is wat uiteindelijk het beste werkt en dat houd je het langste vol omdat dat goed bij je past. Aan de slag!

Zelf aan de slag met een mediakit?

Met deze info kun je nu zelf aan de slag met een mediakit. Duik je cijfers in en maak het up to date. Houd deze handleiding erbij en zorg dat je perskit helemaal compleet is. Om het makkelijk voor je te maken, heb ik een template gemaakt die je in Canva kunt bewerken. Zo verzand je niet in uren slepen en knippen en plakken qua ontwerp maar kun je vandaag nog jouw mediakit sturen naar diverse PR-bureaus, uitgeverijen en potentiële opdrachtgevers. Wil jij weten welke food PR bureaus er allemaal zijn? Schrijf je dan gratis in voor de Business Ingredients foodbloggers community en vind een handig overzicht. In de community vind je sowieso nog meer handige artikelen en tips voor foodbloggers!

Meer leren over professioneel foodbloggen?

Al jaren help ik foodbloggers met relevante info over professioneel foodbloggen. Aangezien de influencermarkt constant in beweging is, is het belangrijk om op de hoogte te blijven en goed te weten hoe je te werk gaat. Daar is kennis en kunde voor nodig. Ontwikkel die fotografieskills, verdiep je in SEO, zorg dat je weet hoe je toffe Reels maakt. En ga voor een strategische contentplanning. Er staan meerdere cursussen voor je klaar in de online Business Ingredients academie en stel gerust je vragen in de community op Facebook

Lees ook:

Er staan meer interessante artikelen op deze site. Zoals hoe je effectief kunt samenwerken met een PR bureau bijvoorbeeld. Maar ook hoe je zoekmachineoptimalisatie in eigen hand houdt.

Lees ze hier:

https://hetingredient.nl/als-foodblogger-succesvol-samenwerken-met-pr-bureaus/

https://hetingredient.nl/zoekmachineoptimalisatie-hou-de-groei-van-jouw-website-in-eigen-hand/

Wil jij nog meer weten over samenwerken, blogzaken en andere dingen? Stuur me gerust een mailtje!

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]