Gabriella van Rosmalen is de Blogbaas. Zij weet alles over zoekmachine optimalisatie en legt het zo uit dat je niet in slaap valt! Zo word jij de baas over het aantal bezoekers op je blog!
Iedere foodblogger of -ondernemer zou zich eigenlijk bezig moeten houden met SEO. Waarom? Omdat er geen betere en goedkopere manier bestaat om veel bezoekers op jouw website te krijgen en direct jouw doelgroep aan te spreken. Er is echter nog zoveel onduidelijk over zoekmachineoptimalisatie dat veel foodies het maar links laten liggen. Dat vind ik doodzonde, alhoewel ik me er ook iets bij voor kan stellen. Wat nou als ik je vertel dat SEO helemaal geen rocket sience is en dat als je het eenmaal doorhebt, je zelf bepaalt hoe hard jouw blog en/of onderneming online groeit. Zou je SEO dan interessanter vinden?
Ontzettend frustrerend
Ik weet het nog zo goed: de frustratie die ik voelde toen ik zag dat mijn foodblog maar niet groeide. Iedere dag besteedde ik letterlijk uren aan mijn website en toch bleef de lijn van de bezoekersaantallen in Google Analatyics stoïcijns horizontaal. Wat deed ik fout!? Na een grondige analyse kwam ik erachter dat de meeste bezoekers op mijn website via social media kwamen en dat ik nauwelijks gevonden werd via Google. Ik ontdekte dat ik dat zelf ook kon bereiken, als ik maar wist hoe het precies werkte. Vele uren surfen op het internet later had ik mijn nieuwe liefde gevonden: zoekmachineoptimalisatie.
Sinds ik SEO actief toepas op mijn websites, haal ik ruim 75% van al mijn bezoekers via Google. Door deze kennis weet ik dat ik de groei van mijn pagina’s (en indirect ook mijn onderneming) zelf in de hand heb. Hierdoor zijn mijn frustraties en het machteloze gevoel verdwenen. Omdat ik dezelfde waardevolle informatie graag deel, heb ik als SEO-coach een speciale training gemaakt voor ondernemers.
Wat is zoekmachineoptimalisatie precies?
SEO is een verzameling van technieken en handelingen die wordt gebruikt om jouw website te optimaliseren voor Google. Met andere woorden: je zorgt er op deze manier voor dat jouw website zo goed mogelijk gevonden kan worden. Door Google, zodat de zoekmachine jou op waarde kan schatten, en door de gebruikers van Google die op zoek zijn naar belangrijke informatie. Hoe toegankelijker jouw website is, hoe makkelijker de robots van Google het kunnen doorlezen..
Waarom is zoekmachineoptimalisatie belangrijk?
Zoekmachineoptimalisatie is zo belangrijk omdat het een geweldige manier is om jouw doelgroep te bereiken. Je schrijft je teksten niet voor niets, maakt de recepten niet alleen voor je eigen plezier en je deelt alle waardevolle informatie op jouw website niet voor maar ‘een paar’ bezoekers. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dankbaar voor iedere bezoeker op mijn website, maar ik vind het fijn als de tijd en moeite die ik erin steek, ook gezien wordt.
Daarnaast is SEO de perfecte manier om te laten zien dat jij een autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Hoe fijn is het om goed te scoren in Google met de specialiteiten die jij bezit? Dat je bijvoorbeeld bovenaan staat met de zoektermen ‘foodfotograaf Rotterdam’ of ‘creatieve receptontwikkelaar’?
Wat kan jij aan SEO doen?
Om je alvast op weg te helpen, deel een paar waardevolle tips met je.
1. Ga actief aan de slag met Search Console en Google Analytics Zonder deze twee (gratis) diensten kom je nergens. Search Console brengt in kaart waarop je allemaal wordt gevonden (en dus ook waarop nog niet of heel slecht). In Google Analytics zie je terug hoeveel mensen daadwerkelijk jouw website bezoeken en via welke kanalen ze dat doen.
2. Breng jouw gewenste zoektermen in kaart en zoek uit op welke zoektermen jij graag gevonden wilt worden. Let daarbij ook op de concurrentie en het zoekvolume, zodat je weet dat de kans reëel is dat je ook daadwerkelijk goed scoort. Hoe meer zoektermen jij verwerkt in (verschillende!) teksten op jouw website, hoe breder het pallet aan woorden is waarop jij gevonden kan worden.
3. Neem SEO serieus. Zoekmachineoptimalisatie is zoveel meer dan af en toe een woordje terug laten komen in je tekst. Hierdoor laat je echt niet aan Google zien dat je graag hoog in de zoekresultaten terecht wilt komt. Als je er tijd en aandacht aan besteedt, zie je al snel een prachtig resultaat.
Ga jij actief aan de slag met zoekmachineoptimalisatie?
Volg jij Gabriella’s workshop op Business Ingredients en word een pro! Koop nu je ticket.