Wat levert effectief samenwerken met influencers je op?

Influencers die bij je foodmerk passen, kun je zien als verlengstuk van je merkidentiteit. Maar wat levert effectief samenwerken met influencers je dan op?

De betrouwbaarheid van influencers die goed weten waar ze voor staan en dat oprecht communiceren is groot. Dit kun je niet bereiken met advertenties. De meeste influencers zijn zelf ook erg kritisch in het kiezen van merken waarmee ze samenwerken en bouwen graag een band met een merk op zodat ze als ambassadeurs gezien gaan worden.

Een influencer campagne als onderdeel van je marketingstrategie is dan ook een must. Het zorgt voor een persoonlijke benadering en maakt je merk toegankelijker. Je hebt directe toegang tot de reeds opgebouwde fanbase van de influencers en daarmee tot jouw ideale doelgroep!

Effectief samenwerken met influencers
Effectief samenwerken met influencers

Hoe kun je effectief samenwerken met influencers?

Social media kanalen are here to stay. Er komen er zelfs steeds meer bij en de groei is enorm! Hadden we al Facebook en Instagram, nu moet je je als food merk inmiddels ook op TikTok begeven. En vergeet je YouTube niet? Social media content kan door iedereen gemaakt worden en als merk kun je effectief samenwerken met influencers. Maar hoe doe je dat en hoe vind je de juiste influencers voor jouw foodmerk? 

Wat zijn food influencers?

Laten we starten met kijken naar wat influencers zijn. Influencers, en in dit geval food influencers of foodbloggers, zijn content creators die anderen beïnvloeden in hun koopgedrag. Als een populaire foodblogger aan de slag gaat met jouw product en daar enthousiast over is, zal hij of zij dat benoemen. Zeker wanneer de influencer al een vertrouwensband heeft met zijn of haar volgers, heeft dit een positieve invloed op de aankoopkans van het product.

Die positieve invloed en geloofwaardigheid hebben influencers niet zomaar gekregen. Ze hebben lange tijd gebouwd aan die band door het plaatsen van content die past in een bepaalde niche en waar hun volgers zich mee identificeren. Er word een hoop tijd en aandacht besteed aan de content en er is vaak een bepaalde stijl en herkenbaarheid merkbaar. Influencers hoeven niet persé bekendheden te zijn. Ook experts, bloggers en micro-influencers kunnen interessant zijn voor jouw merk.

Effectief samenwerken met influencers
Effectief samenwerken met influencers

Hoe vind je relevante food influencers?

Relevante food influencers vinden is dus heel belangrijk voor jouw foodmerk. Het is niet eenvoudig om in het overvolle social media landschap op zoek te gaan naar jouw ambassadeurs. Je moet goed weten waar je op moet letten en wat zegt het aantal volgers nou eigenlijk over zo’n influencer? Waar kijk je naar en hoe werk je effectief samen met iemand?

Met mijn netwerk binnen de foodbranche weet ik precies wie goed bij jouw merk passen en welke kwaliteit ze leveren. Laat mij je dan ook helpen met het zoeken naar relevante food influencers zodat je jouw ideale doelgroep bereikt! Door ze goed in te zetten en uit te nodigen voor een food event blijf jij goed onder de aandacht met jouw merk en product.

Ik wil meer weten over influencer marketing

6 + 9 =