Wanneer je als foodblogger een samenwerking aan gaat, gelden er regels. Die regels zijn er natuurlijk niet voor niets want consumenten moeten het wel weten wanneer ze naar een reclame kijken, ook al is deze nog zo leuk neergezet. Huh? Reclame? Jazeker, als jij een product ‘gratis’ thuisgestuurd krijgt en je deelt er wat over, zelfs als dat vanuit enthousiasme gebeurt, dan is het nog steeds reclame en een samenwerking met het merk. Dus in dit artikel: samenwerkingen, hoe vermeld je dat correct?

Reclame Code Commissie

In Nederland hebben we de Reclame Code Commissie, de waakhond die toeziet op verantwoorde reclames zodat deze geloofwaardig en betrouwbaar zijn. Ze geven trainingen maar je kunt er ook terecht wanneer je een klacht met betrekking tot reclame hebt. In de toch nog vrij nieuwe wereld van influencer marketing gaat er nog weleens wat mis met betrekking tot die regels. Het blijkt dat zowel adverteerders als influencers zich vaak niet aan de regels houden en dus verkapte reclame maken. Aan jou dus om het wel goed te doen.

Grand blogger diner
#uitgenodigd #persdiner

Commerciële communicatie

Want jij, de influencer, foodblogger, vlogger, content creator of hoe je jezelf ook noemt, bent verantwoordelijk voor het juist vermelden van een samenwerking. Laten we eerst eens kijken wanneer iets een samenwerking is. Bij reclame gemaakt door een influencer spreek je van commerciële communicatie (bron: Charlottes law). Het doel hiervan is commercieel. Dus in het geval van een gratis product dat je toegestuurd krijgt en waarvan het merk hoopt dat jij erover gaat schrijven, spreek je ook over commerciële communicatie. Reclame moet altijd herkenbaar zijn als reclame .

controle sheet reclame code commissie
controle sheet reclame code commissie
Bron Reclame Code Commissie

Influencermarketing

Ben jij weleens benaderd door bedrijven voor een samenwerking? Ik heb al verschillende vormen voorbij zien komen. Regelmatig gaat het om een barterdeal, dus exposure in ruil voor een product. Maar ook wordt er weleens gevraagd om een link te mogen plaatsen op je site. Sommige bedrijven willen dan niet dat je vermeldt dat het om een samenwerking gaat maar dit mag dus niet. En jij gaat de fout in wanneer je dat wel doet. Per 1 september 2020 wordt de nieuwe mediawet van kracht waarin influencermarketing is opgenomen. Vanaf dat moment wordt sluikreclame echt verboden en dus is het belangrijk dat je jezelf nu vast aanwent om het goed te doen.

Hashtags

Samenwerkingen, hoe vermeld je dat correct?

Maar hoe doe je het dan goed? Eigenlijk is dat vrij simpel. Bij iedere samenwerking die je doet en waarbij je het product / merk noemt, moet je een relevante hashtag gebruiken. Denk aan #gekregen #spon #perspakket #uitgenodigd enzovoort. Wanneer je op een event bent en je plaatst meerdere stories dan gebruik je #uitgenodigd in ieder geval in de eerste en laatste story. Welke hashtag je gebruikt, maakt niet uit zolang het maar duidelijk is voor je volgers dat het gaat om een samenwerking in welke vorm dan ook.

Enzo Knol en BoerderijChips in opspraak

Enzo Knol was onlangs nog in opspraak omdat hij bij BoerderijChips was uitgenodigd, daarvoor betaald is maar hij heeft er niets over gecommuniceerd. Tja, dat is niet de bedoeling natuurlijk. Beide partijen zijn op de vingers getikt dus er zijn geen sancties aan verbonden maar het wordt dus wel in de gaten gehouden. Lees hier meer over de uitspraak. Bekijk ook de video die Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law hierover maakte.

Business Ingredients licht alle kanten van samenwerkingen toe

De Reclame Code Commissie zal ook aanwezig zijn op Business Ingredients om dit onderwerp toe te lichten. Fiona Vening sluit aan bij het interview tussen Francescakookt, LovemySalad, HappyLifePR en de Zeeuwsefoodie om het over alle kanten van samenwerkingen te hebben. Mis het dus niet! Meer info vind je hier.

Interessant leesvoer over dit onderwerp vind je op de site van de Reclame Code Commissie.