Een paar jaar geleden startte ik mijn foodblog als hobby. Ik kookte en bakte graag en vergat steeds mijn recepten. Bovendien vroegen veel mensen me hoe je iets bereidde. En dus begon ik een blog. Dat dat uiteindelijk de start bleek van een eigen bedrijf had ik nooit gedacht! Ik ging van foodblogger naar foodondernemer en omdat ik zeker weet dat jij ook ondernemer kunt worden en vanuit je passie je geld kunt gaan verdienen, geef ik je 5 tips om food ondernemer te worden!

1. Kies een product dat bij je past

Het lijkt een open deur: kies een product dat bij je past. Zeker wanneer je een passie voor iets hebt dan denk je al snel dat je dat ook als product voor je bedrijf kunt gebruiken. Zo begon ik met het idee om, naast mijn blog, traktaties op bestelling te gaan maken. Ik houd tenslotte van bakken en maak graag mensen blij maar merkte al snel dat op bestelling bakken niet zo leuk is als spontaan een taartje bakken omdat je trek hebt in iets lekkers. Bovendien was het verdienmodel dramatisch maar daar kom ik zo nog op. Verwacht ook niet dat je binnen een week precies weet wat je gaat doen. Natuurlijk begint het met een idee waar vandaan je aan de slag gaat maar je kunt altijd bijsturen. Verken de markt, kijk kritisch naar je eigen sterke en zwakke punten en maak bijvoorbeeld eens een moodboard. Neem er vooral de tijd voor en push jezelf niet. Onthoud dat je deze ontwikkeling nodig hebt om te komen waar je moet zijn. Zo ben ik van traktaties naar receptontwikkeling en content creatie en food fotografie en nog meer randzaken nu eindelijk zover dat ik me kan focussen op één ding: fantastische food events neerzetten met daaraan gekoppeld een foodbloggerscampagne om zo mooie samenwerkingen tot stand te brengen.

Taartjes bakken

2. Besteed aandacht aan een verdienmodel

Als ZZP’er kan het lijken of je ontzettend veel geld per uur verdient. Wanneer je n loondienst werkt, heb je een bruto loon en een netto loon maar wat er tussen die 2 dingen gebeurt, is meestal niet iets waar je je mee bezig houdt. Als zelfstandige moet je dit wel allemaal zelf regelen. Je draagt sowieso 21% belasting af, jaarlijks moet je inkomstenbelasting afdragen, je moet zelf gaan sparen voor je pensioen en je hebt je verzekeringen. Daarnaast komen er kosten bij voor je hosting, bank en boekhouden. Het is dus slim om van tevoren te gaan kijken hoeveel je precies nodig hebt om te kunnen leven. Zet dat om in het aantal producten dat je moet verkopen en kijk of dit haalbaar is. Eerlijk gezegd was ik hier in het begin helemaal niet mee bezig, ik deed maar wat. Maar echt: meten is weten! Doe hiervoor ook goed marktonderzoek. Onderzoek vergelijkbare bedrijven, wat vragen ze, hoe zien hun pakketten eruit. Het is niet de bedoeling dat je dit klakkeloos kopieert maar zo krijg je een marktconform beeld.

Verdienmodel bepalen

Een manier om uit te rekenen wat je per maand nodig hebt, is de volgende:

  1. Bereken wat je NETTO nodig hebt om van te leven. Dit zijn dus alle kosten zoals je hypotheek, verzekering, boodschappen enzovoort.
  2. Verdubbel dit om zo je BRUTO inkomen te bepalen. Dit lijkt ruim maar daar zitten dan de inkomstenbelasting, vakantiedagen, verzekeringen enzovoort al in.
  3. Wat zijn je bedrijfskosten? Denk aan telefoon, kantoorpand, hosting….
  4. Bereken nu welke OMZET je moet behalen door je BRUTO inkomen bij je bedrijfskosten op te tellen.
  5. Nu ga je kijken hoeveel uren je per dag wil werken. Let op, dit moeten dan wel allemaal declarabele uren zijn dus uren waarvoor je betaald krijgt.
  6. Hoeveel uur is dat per maand?
  7. Tenslotte bereken je je uurtarief door je gewenste OMZET te delen door je aantal uren per maand.
maak een verdienmodel

3. Start before you’re ready!

Dit is echt zo belangrijk. Start before you’re ready! Als je net start als ondernemer dan wil je alles goed doen. Geloof me: been there, done that. Ik wilde een toffe naam, een goedwerkende site, eigenlijk moest mijn blog ook nog geupdate worden omdat mijn sites naar elkaar verwijzen, ik wilde mooie visitekaartjes en mijn product moest ook nog volledig uitgedacht zijn. Als je je in het begin vooral focust op alle randvoorwaarden die je eerst gedaan wil hebben voordat je überhaupt start met opbouwen dan loop je al 1 stap achter. Ga vooral zoveel mogelijk mensen vertellen over je plannen, bouw alvast een netwerk op, communiceer online over je nieuwe bedrijf. Het meeste tijd gaat zitten in het opbouwen van een klantenkring. Natuurlijk ziet het er professioneel uit als je een mooie site hebt maar het gaat erom dat je met jouw food product het probleem van jouw klanten oplost. Focus op het why en ga gewoon doen. Er zijn immers ontzettend veel bezwaren te bedenken om het allemaal uit te stellen maar dat zou zonde zijn want je hebt zoveel te bieden!

food ondernemer

4. Schakel een business coach in

Toen ik net begon als ondernemer, had ik wel 100 ideeën! Ik kon receptontwikkeling doen maar ik kon ook wel foodreizen organiseren naar Italië en ik kon mijn oude bedrijf weer nieuw leven inblazen door foodtours te gaan organiseren. Oh ja, foodfotografie is ook wel iets dat ik tof vind en artikelen schrijven…. Tja, dan komt het er dus op neer dat je alles aanpakt omdat je het leuk vindt zonder dat er enige structuur in zit en je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet. Het is gewoon lastig om te bedenken waar jij nou zo in uitblinkt dat je je daar op moet gaan focussen. En belangrijker nog: hoe ga je dat in de markt zetten? Ik wilde al lange tijd iemand die met me mee zou denken, me tips zou geven hoe ik bepaalde dingen het beste aan zou kunnen pakken. Na lang zoeken en ook twijfelen, want hallo zeg: wat een investering, heb ik uiteindelijk toch een business coach ingeschakeld. En wat ben ik blij met Stefanie van Peper in je Zaak! Iemand met wie je kan sparren, die je laat nadenken over wat je precies biedt, die kritische vragen stelt die je echt niet aan jezelf gaat stellen en die je af en toe ook de spreekwoordelijke schop onder de kont geeft. Natuurlijk is het heel persoonlijk maar mij heeft het in ieder geval al supergoed geholpen en het traject is nog niet eens klaar!

5. Gun het de tijd

Een bedrijf opbouwen kost tijd. Naast alle praktische zaken die je moet regelen zoals je inschrijving bij de Kamer van Koophandel, het openen van een rekening, visitekaartjes, een site enzovoort, is het zo dat het gemiddeld 5 jaar duurt voordat een bedrijf winstgevend is. De eerste jaren ben je vooral aan het investeren, aan het bijschaven en aan het optimaliseren. Je hebt niet ineens een perfect idee dat de komende jaren hetzelfde zal blijven. Het vergt een hoop flexibiliteit maar dat is ook juist het leuke van ondernemen. Jij bepaalt! Leun je achterover dan gebeurt er niks. Ga je vol aan de slag en grijp je kansen met beide handen aan dan kun je een vliegende start maken. Houd daarbij goed je focus in beeld en probeer niet teveel af te wijken van je plannen. Hou vol en zorg voor een goede financiële buffer.

Mijn 5 tips om food ondernemer te worden

Deze 5 tips om food ondernemer zijn slechts een deel van wat je allemaal kunt doen om je bedrijf te laten slagen. Het zijn in ieder geval de dingen die mij verder hebben geholpen om te komen waar ik nu ben. Ook ik ben nog niet waar ik wil zijn maar het wordt steeds tastbaarder. Ik maak bewuste keuzes en geef richting aan mijn bedrijf! Zo zorg ik ervoor dat Het Ingrediënt uitgroeit tot een goedlopend bedrijf! Ik hoop dat je hiermee weer wat op weg bent geholpen en als je nog meer wilt weten, stuur me gerust een berichtje!

Leestip: dit artikel gaat over merkcommunicatie en is erg interessant voor het bepalen van je strategie.

Wil je meer weten over Business Ingredients? Schrijf je dan nu in voor de mailing