fbpx

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

Als foodblogger heb je misschien wel eens gehoord van een mediakit of perskit. Maar wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één? En waar gebruik je het eigenlijk voor? In dit artikel leg ik het je uit en geef ik je een voorbeeld van hoe een mediakit eruit ziet en wat niet mag ontbreken. Ook geef ik je een concept tekst voor het eerste contact met bijvoorbeeld een PR bureau zodat je je kunt aanmelden voor de perslijst.

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

Wat is een mediakit of perskit?

Maar laat ik bij het begin beginnen. Een mediakit of perskit is een document waarin je jezelf en je blog voorstelt en relevante informatie mee verstrekt over je blog. Je kunt een mediakit meesturen op het moment dat bedrijven jou benaderen voor een samenwerking maar je kunt het ook meesturen wanneer je zelf graag met een bedrijf of PR bureau aan de slag wil. Meestal is het een of twee A4-tjes lang, zeker niet meer. Vergelijk het met een CV, bedrijven willen in een oogopslag zien wat je te bieden hebt en hebben niks aan overbodige informatie. Het komt professioneel over wanneer je alle feiten rond je blog op een rij hebt en vlot kunt presenteren. Daarnaast is het een weerspiegeling van je stijl en je blog.

Baklava

Laat zien wat jij te bieden hebt

Met een goede mediakit laat je bedrijven zien wat je te bieden hebt. Het geeft ze duidelijke informatie over jou en je blog, wie je doelgroep is en wat voor samenwerkingsmogelijkheden er zijn. Het is een mooie manier om te laten zien wie je bent, waar je voor staat en wat je uit wilt stralen met je blog. In de grote foodbloggersvijver is het soms best lastig om je te onderscheiden en met een mediakit kun je dat uitstekend doen.

Welke onderdelen mogen niet ontbreken in een goede mediakit?

Je profielfoto

Jij bent je foodblog! Mooie foodfoto’s mogen niet ontbreken op je blog maar bedrijven hebben met jou te maken en willen weten wie jij bent. Kies voor een duidelijke spontane foto die goed bij je past. Liefst een headshot want het is geen paginavullend beeld.

Je logo en tagline

Heb je een logo en tagline, vermeld die dan. Je logo draagt bij aan je professionaliteit als bedrijf. Je wilt herkenbaarheid creëren en potentiële opdrachtgevers moeten kunnen zien waar je bedrijf voor staat. Hier komt je tagline in beeld. Je tagline vertelt in zo weinig mogelijk woorden zo duidelijk mogelijk wat je doet. Bijvoorbeeld: gevarieerde maaltijden voor het hele gezin of lekkere recepten met slechts 5 ingrediënten.

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

Wie je bent

Dit is de alinea die je bij de profielfoto plaatst. Vertel vol passie over jezelf, wat je doet en waarom je een foodblog hebt.

Waar gaat je foodblog over

Ben je gespecialiseerd in een bepaalde keuken, wat voor soort recepten vind je er en voor wie zijn ze bedoeld? Beschrijf hier wat je kunt verwachten als je jouw foodblog bezoekt.

Cheeseburgers

Statistieken

Cijfers, cijfers, cijfers! Bedrijven zijn er dol op. Zo kunnen ze zien of jij in hun ogen interessant genoeg bent om mee samen te werken. Nee, schrik niet want cijfers bestaan ook uit je engagement rate en DA / PA van je site. Het gaat om het totaalplaatje en meer is niet altijd beter. Wel kun je de groei aantonen door het percentage te vermelden waarmee je foodblog gegroeid is sinds een bepaalde datum. Ook je aantal unieke bezoekers en pageviews per maand, de cijfers van je social media kanalen en extra info over je doelgroep zoals leeftijd en geslacht kun je hierin opnemen. De gegevens van je site vind je in Google Analytics als je dat hebt ingesteld.

Samenwerkingsmogelijkheden

Potentiële opdrachtgevers willen graag weten wat voor samenwerkingen er mogelijk zijn met jou en jouw foodblog. Denk aan advertorials, gesponsorde posts op social media, gastartikelen, reviews en winacties.

Tarieven

Je kunt je tarieven opnemen in je mediakit. Ik heb dit zelf nog niet gedaan omdat het vaak maatwerk is en ik dus een totale offerte maak.

Contactgegevens

Tenslotte neem je nog je contactgegevens op. Denk hierbij aan je telefoonnummer, website adres, e-mailadres maar ook je postadres voor eventuele proefpakketjes van PR bureaus.

Hoe maak je een mediakit

Het is niet moeilijk om een mooie mediakit te maken. Tegenwoordig heb je programma’s zoals Canva waarin je kant- en klare templates hebt voor mediakits. Die kun je dan qua kleuren en teksten aanpassen in de stijl van je eigen blog. Maar als jij liever met Powerpoint of Photoshop werkt dan kan dat natuurlijk ook. Het is vooral belangrijk dat je je document opslaat als PDF. Zo weet je zeker dat de layout precies zo blijft als je bedoeld hebt.

Kijk goed naar de uitstraling van je mediakit maar let ook op de leesbaarheid. Het is alleen maar zonde als je een slechte eerste indruk maakt doordat je mediakit niet goed leesbaar is. Houd het simpel en overzichtelijk.

Voorbeeld mediakit en inleidende tekst

Nu je weet wat een media / perskit is en hoe je er één maakt, is een voorbeeld om het te verduidelijken wel zo handig. Dit is de mijne en die past bij de stijl van mijn blog. Ik update hem regelmatig zodat ik weet dat de statistieken kloppen en mijn mediakit nog steeds bij mij / mijn foodblog past.

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

Als je zelf bedrijven of PR bureaus benadert dan heb je wel een introductie nodig. Stel je netjes voor en vertel kort waar je voor staat en wat er op je blog te vinden is. Geef ook aan in wat voor soort producten je geïnteresseerd bent (lees ook eens het artikel: als foodblogger succesvol samenwerken met PR bureaus) Je kunt natuurlijk ook altijd even bellen zodat je ook weet aan wie je je bericht kunt richten.

Voorbeeld inleidende tekst

Een voorbeeld van een tekst die je zou kunnen gebruiken is:

Beste,


we kennen elkaar (nog) niet persoonlijk maar ik kom jullie regelmatig online tegen. Ik ben Debbie van Deb’s Bakery & Kitchen en ben sinds 2017 actief bezig met het ontwikkelen van recepten en content. Mijn blog wordt goed bezocht en ik heb een trouwe achterban opgebouwd. Mijn focus ligt op recepten met een creatieve insteek waarvoor de ingrediënten makkelijk verkrijgbaar zijn.

Ik zou graag op de hoogte gehouden willen worden van (nieuwe) producten met een verhaal en vroeg me af of ik aan jullie perslijst toegevoegd kan worden. Bijgaand stuur ik jullie mijn mediakit mee en voor meer info kunnen jullie me altijd benaderen!

Geef hier vooral je eigen draai aan zodat het helemaal bij je past. Authentiek zijn is wat uiteindelijk het beste werkt en dat houd je het langste vol omdat dat goed bij je past. Aan de slag!

Lees ook:

Er staan meer interessante artikelen op deze site. Zoals hoe je effectief kunt samenwerken met een PR bureau bijvoorbeeld. Maar ook hoe je zoekmachineoptimalisatie in eigen hand houdt.

Lees ze hier:

Wil jij nog meer weten over samenwerken, blogzaken en andere dingen? Stuur me gerust een mailtje!

Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

2 gedachten over “Wat is een mediakit / perskit en hoe maak je er één?

  1. Super handig informatie, dank je wel voor deze blog! Ik heb hem even in mijn webbrowser opgeslagen bij favorieten. Ik ben zelf pas een paar maanden aan het bloggen en als het gaat om samenwerkingen heb ik alleen pas wat gastblogs uitgewisseld met medebloggers. Vanaf hoeveel bezoeker zou je zeggen dat een blog een mediakit moet hebben? Ik heb nog laaaaang geen indrukwekkende bezoekersaantallen, maar die dag gaan een keer komen.

    1. Hoi Roxane, graag gedaan! Ik denk dat het niet uitmaakt hoeveel bezoekers je blog heeft als je de groei maar laat zien. Als jij een mediakit kunt presenteren komt dat professioneel over en het laat zien dat je jezelf en je blog serieus neemt. Gewoon maken en je kunt hem altijd updaten! groetjes Debbie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven