Als foodblogger heb je er vast wel van gehoord: PR bureaus. Meestal staan ze bekend omdat ze uit naam van bedrijven producten versturen naar influencers en ja, we willen allemaal wel elke keer de nieuwste Tony Chocolonely reep ontvangen! Maar wat doet een PR bureau nou eigenlijk en hoe kun je als foodblogger succesvol samenwerken met PR bureaus? In dit artikel vertelt Jacqueline Buijs over haar PR bureau Happy Life PR en hoe zij samenwerkt met influencers. Ook krijg je tips om je profiel interessanter te maken voor samenwerkingen.


Wat is een PR bureau?

Door Jacqueline Buijs van HappyLife PR

Even voorstellen: HappyLife PR – Jacqueline Buijs

Jacqueline Buijs - Happy Life PR

Jacqueline Buijs is eigenaar/founder van HappyLife PR, een PR-bureau dat zich richt op food-, beauty- en lifestylemerken. HappyLife werkt voor merken en initiatieven die de wereld een stukje gezonder, mooier of duurzamer maken. Jacqueline werkt al 25 jaar in de PR-wereld en is foodlover in hart en nieren.

Jacqueline schuift op Business Ingredients aan bij het ronde tafel gesprek waarin Francesca van Francesca Kookt, Annelies van Love my Salad en Martine van Zeeuwse foodie. Tijdens dit gesprek worden alle kanten van samenwerkingen belicht door middel van vragen van de aanwezige foodbloggers.

Koppeling tussen merken en foodpers

PR bureaus verzorgen vaak de koppeling tussen merken en de (food)pers. Ze zijn ervoor om je van goede informatie te voorzien (persberichten, receptinspiratie, productinformatie, prijzen), kunnen je helpen met beeldmateriaal en kunnen een samenwerkingspartner zijn voor betaalde campagnes. Vaak loopt het opzetten van betaalde samenwerkingen niet rechtstreeks via het PR bureau maar is dat de taak van het mediabureau. Het PR bureau kan je dan vaak wel in contact brengen met het mediabureau van het betreffende merk.

Als foodblogger succesvol samenwerken met PR bureaus

Hoe kun je je op de perslijst van een PR bureau komen?

De samenwerking met bloggers werkt twee kanten op: wij signaleren interessante bloggers en benaderen ze om op onze perslijst te zetten en anderzijds worden wij door bloggers benaderd voor opname op diezelfde perslijst.

Waar kijken we naar bij een bloggersverzoek en hoe bouw je een relatie op met een PR bureau?

  • Het aantal volgers. Natuurlijk is het leuk en goed als een blogger veel volgers heeft. Echter: we kijken vooral naar de kwaliteit van de site, het blog, de posts en de engagement rate. Hoe is de fotografie, worden recepten goed en duidelijk uitgelegd, heeft de betreffende blogger kennis van zaken, is de content actueel.
  • Kwaliteit dus! Zie hierboven
  • De manier van benaderen: het is fijn als een blogger aangeeft wat hij/zij zoekt en waarvoor hij de informatie wil gebruiken. Hoe concreter, hoe beter. Een mail met “ik wil producten reviewen” krijgt minder aandacht dan “Ik ben bezig met een artikel over groenten in een slim jasje, hebben jullie nog productnieuws dat hier goed bij past”.
  • Zorg dat je mediakit volledig en up-to-date is. En een praktisch puntje: heel fijn als er meteen een postadres bij staat waar het PR-bureau foodpost naar toe kan sturen.
     
  • Aandacht voor de persinformatie. Als PR-bureau vinden we het fijn als de ontvanger geïnteresseerd is in het persbericht dat we sturen. Vaak ontvangen we een standaard mail met daarin alleen de vraag: “is er budget beschikbaar voor een campagne”?

    Uiteraard begrijpen wij dat het creëren van content tijd (en dus geld) kost en dat het fijn is als er met een blog of post verdiend kan worden. PR bureaus zijn echter eerder geneigd om een samenwerking aan te gaan, als iemand heeft “bewezen” geïnteresseerd te zijn in het merk of de producten en ons vanuit de gezamenlijke relatie en interesse benadert.  
  • Dan kom je eigenlijk meteen bij het belangrijkste punt: de relatie. PR bureaus zijn blij als er een fijne, respectvolle relatie ontstaat. Eentje waarbij het PR bureau zich verdiept in de influencer / foodblogger (en trust me: dat gebeurt ook vaak nog te weinig bij veel bureaus) en de influencer die zich verdiept in het bureau (welke klanten vertegenwoordigen zij allemaal, wat is hun werkwijze, wat vinden ze belangrijk).

    Je leert elkaar kennen, door – net als in real life – gewoon persoonlijk contact. Een belletje, je gezicht laten zien bij een event dat het bureau organiseert als investering in de relatie, een persoonlijk mailtje…. De gunfactor wederzijds is zo belangrijk!
als foodblogger succesvol samenwerken met PR bureaus

Wanneer en waarom krijg je gratis producten?

Als die relatie eenmaal is opgebouwd, stuurt een PR bureau haar beste relaties vaak producten om uit te proberen. Ons eigen PR bureau stuurt eigenlijk alleen producten als het relevant is en past bij het persbericht. Wij sturen zelden “zomaar” cadeaus uit, dat past niet bij onze filosofie waarin we gaan voor een optimale inhoudelijke inspiratie vanuit het merk richting de pers / blogger / influencer.

Micro of macro influencer

Wie in aanmerking komt voor de – overigens vaak kostbare – productmailings hangt weer af van die kwaliteit, de fit van de blogger met het merk (kan hij/zij er iets mee, past het bij zijn/haar blog) en van het aantal volgers plus die bekende engagement rate. Soms loont het meer om 10 micro-influencers te sturen waarbij een bepaald product perfect past dan het uit te sturen naar 2 macro influencers die er niets mee kunnen. Als PR-bureau proberen wij ook wel af te wisselen, zoveel mogelijk passende bloggers blij te maken met een mailing.

Als foodblogger succesvol samenwerken met PR bureaus

Foodpost: wat doe je ermee?

Natuurlijk snappen we als PR bureau dat je niet voor elk productpakket een set Instagram posts kunt maken, dat verwacht een PR-bureau ook niet. Waar wij heel blij van worden, is de charmante oplossing van veel foodbloggers, die productnieuws onder het kopje “foodpost” brengen als Insta story. Wil je als foodblogger succesvol samenwerken met PR bureaus dan focus je dus op een goede communicatie tussen beide partijen.


Engagement rate, wat is dat?

Het woord is al een paar keer voorbij gekomen in de tips van Jacqueline : engagement rate. Maar wat is nou je engagement rate en misschien belangrijker nog: hoe bereken je die? Ik zal je twee voorbeelden geven:

  • Blogger 1:
    10000 bezoekers per maand
    2000 volgers op Instagram
    200 likes per post en minstens 50 reacties
  • Blogger 2:
    50000 bezoekers per maand
    10000 volgers op Instagram
    200 likes per post en minstens 10 reacties

Minder volgers maar meer betrokkenheid

Blogger 1 heeft weliswaar minder volgers op Instagram en bezoekers op zijn / haar site maar de betrokkenheid, de zogenaamde engagement rate, is veel hoger. Het betekent dat de volgers en bezoekers die je hebt, waarderen wat je plaatst en dat ze erop vertrouwen dat jouw content waardevol is. Staar je dus niet blind op grote aantallen volgers maar focus op de interactie.

Ga de interactie aan met je volgers

Je kunt er zelf veel invloed op uitoefenen door de interactie op te zoeken. Gebruik bijvoorbeeld een call to action aan het einde van elke post waarin je een vraag stelt die mensen prikkelt. Reageer ook op posts van anderen en laat zien dat je ook zelf betrokken bent. Je kunt ook heel goed Instagram stories inzetten voor interactie. Gebruik de poll sticker bijvoorbeeld eens met grappige keuzes. Ook een nieuwsbrief is een goede manier om contact te krijgen met je volgers. Vraag ze bijvoorbeeld eens welk recept ze eerder uitgewerkt willen zien of geef ze wat extra info via de nieuwsbrief.

Engagement rate en DA / PA berekenen

Er zijn bepaalde pagina’s online waarmee je je engagement rate op Instagram kunt berekenen. Een waarde van + 20 is goed, daaronder is toch wel een teken dat er weinig interactie is. Bereken hier je engagement rate.

Dan kun je ook nog kijken naar de DA en PA waarde van je site. In het kort:

  • DA = Domain authority en is een indicator die laat zien hoe je site in zoekmachine resultaten scoort.
  • PA = Page authority en die bepaalt op welke positie je pagina terechtkomt op basis van de ingevoerde trefwoorden.

Beide zijn dus erg belangrijk om goed gevonden te worden in Google. Wel zo fijn wanneer je een gesponsord artikel plaatst. Als je niet gevonden wordt, is het weggegooid geld voor het bedrijf. Op deze site kun je je DA / PA berekenen. Dé manier om je DA / PA te verbeteren is om je goed te verdiepen in de SEO van je site.

SEO zorgt voor een optimaal zoekresultaat

De SEO school - Gabriella van Rosmalen

SEO staat weer voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit was bij mij eerst wel een ondergeschoven kindje maar inmiddels weet ik dat het één van de belangrijkste dingen is wanneer je een blog hebt. Gabriella van de SEO school schreef er al een artikel over en op Business Ingredients leert ze jou alles over SEO.

Hoe kun je dus als foodblogger succesvol samenwerken met PR bureaus en wat levert het op?

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er behoorlijk wat dingen die je kunt doen om je profiel te verbeteren zodat je interessanter wordt voor PR bureaus om mee samen te werken. Zorg voor mooie en kwalitatief goede content, check je feiten en toon je enthousiasme. Daarnaast kun je aan de slag met interactie op social media en SEO. Maar waarom zou je al die moeite doen als PR Bureaus vaak geen betaalde samenwerkingen kunnen bieden?

Wederzijds respect en bouwen aan je netwerk

Zoals Jacqueline het hierboven al beschreef, gaat het om het opbouwen van een relatie. Als foodbloggers succesvol samenwerken met PR bureaus doe je door te laten zien wat je in je mars hebt. Als je op een prettige manier samenwerkt dan zullen PR bureaus ook eerder geneigd zijn jou naar voren te schuiven wanneer er wel iemand voor een betaalde samenwerking wordt gezocht. Bovendien zijn er wel regelmatig barterdeals mogelijk. Nu is dat niet in alle gevallen interessant maar als jij net een nieuwe pannenset nodig hebt, kan het er ineens heel anders uitzien. Bovendien organiseren PR bureaus regelmatig toffe events die zich ook weer goed lenen om te netwerken. Een goed netwerk is immers vaak de start van meer!

Als foodblogger succesvol samenwerken met PR bureaus

Wil jij weten hoe je nog succesvoller kunt bloggen?

En wil jij nou in één dag leren hoe je het aanpakt om van foodblogger foodondernemer te worden en hoe je geld kunt gaan verdienen met je blog? Kom dan op 8 februari 2020 naar het grootste foodbloggers seminar van 2020. Op Business Ingredients help ik jou met een geweldig programma op weg om aan de slag te gaan met jouw passie op een manier die alleen maar kan opleveren!