Hoe vaak heb je het jezelf horen zeggen? Wat een eer dat ze mij vragen om ambassadeur te zijn! Wat gaaf dat ik dit zomaar krijg! Ik vind het zo leuk om te doen! Het is mijn hobby, voor het geld hoef ik het niet te doen….. En dus werken we voor de eer. Herkenbaar? Ik leg je uit waarom je betaald moet worden voor influencer marketing. 

Op de perslijst voor gratis producten

Voor mij in ieder geval wel. Ik startte in 2015 met mijn foodblog Deb’s Bakery & Kitchen en toen ik er in 2017 wat meer tijd en aandacht aan ging besteden, kwam ik ineens in beeld bij PR- en marketingbureaus. Ik kreeg af en toe wat opgestuurd en zelf mailde ik ook actief om maar op de perslijst te komen zodat ik dan ook gratis producten zou krijgen! Want dat is toch geweldig?! Gewoon gratis producten ontvangen voor iets dat je nog leuk vindt ook. Dat dit eigenlijk een knap staaltje influencer marketing is, werd mij pas later duidelijk. Ook dat ik hier als waardevolle influencer geld mee kon verdienen, had ik niet bedacht. 

Wist ik veel hoe influencer marketing echt werkt!

Wat wist ik nou? Gratis producten, think again! Er bestaat niet zoiets als gratis producten. Natuurlijk lijkt het zo maar ondertussen verzet je als influencer een hele hoop werk zodat het merk een hoop free publicity krijgt die enorm waardevol is. Denk je eens in: jij hebt een bedrijf en je wilt dat promoten om meer omzet te genereren. Dan is het mooi meegenomen dat je daar niet voor hoeft te betalen. Kom je daarmee weg bij tijdschriften of televisie? Natuurlijk niet! En wat doen wij als foodbloggers: we zijn er nog blij mee ook dat we in beeld zijn! Met mooie beloftes als exposure en naamsbekendheid worden we verleid om ons best te doen en te gaan werken voor de eer. Deze zogenaamde barterdeals leveren bedrijven otnzettend veel gratis reclame op en influencer marketing is nog steeds hot. En de bedrijven lachen zich rot want het kost hen alleen een product.

Geld vragen, hoe durf je?

Ik zou je bijna voor gek verklaren als ik niet zelf in die positie had gestaan. Ik dacht echt dat als ik maar hard genoeg mijn best deed, mooie recepten zou maken, unieke content en dan ook nog eens mooie foto’s, ik wel een onvergetelijke indruk zou maken op het merk en dan zou daar natuurlijk een toffe betaalde samenwerking uit komen. Zo werkt dat toch? Je moet eerst investeren en goodwill kweken om verder te komen. Bovendien, wie ben ik om te zeggen dat ik geld wil voor wat ik doe, hoe arrogant kom ik dan wel over? Geld vragen is zo moeilijk. Ik merk in de foodbloggerswereld dat dit onderwerp best gevoelig ligt. En ik betrap mezelf er nog steeds regelmatig op dat ik denk: oh maar dit is leuk! Zal ik niet toch….? 

Maar een hobby, werken voor de eer

Werken voor de eer – waarom je betaald moet worden voor influencer marketing

Maar laten we eerlijk zijn: met eer, gratis producten en online zichtbaarheid kun je niet aankomen bij de supermarkt als je je wekelijkse boodschappen haalt. Of wanneer je wasmachine stuk is of als je graag een huis wil kopen. Natuurlijk is het ‘maar’ een hobby maar vergeet niet dat die hobby jou ook tijd en geld kost en het merk alleen maar oplevert. Waarom zou je niet gewoon betaald krijgen voor wat je doet? Stop het in een potje en ga er lekker een weekend van naar Barcelona. Zo kreeg ik pas nog een voorstel voor een ambassadeursschap. Minstens 2 keer per maand een instapost in ruil voor een doos met producten. Ik mocht als eerste nieuwe smaken proeven en mijn volgers wat geven. Maar ik mocht dan in dit half jaar niet met soortgelijke merken samenwerken. Naast de producten kreeg ik hier niks voor. Ik heb dan ook vriendelijk bedankt. 

Het heeft me jaren inzet gekost om een kwalitatief goede blog met social media kanalen op te zetten. Mijn bereik is geld waard en jouw bereik ook. Bovendien stop je tijd en energie in het maken van content en alleen die uren zouden al betaald mogen worden. Creativiteit is immers iets dat je hebt en niet zomaar kunt kopen. Wanneer wordt het nou eens normaal om die waarde te belonen. Ook wanneer je bereik nog niet zo groot is. Jij doet namelijk net zo hard je best als die blogger met meer bereik. Bekijk het zo: jij schrijft iets over het merk dus op dat moment ben je aan het werk voor dat merk. Zou je gratis op kantoor gaan werken? Nee toch? 

Keuzes maken

Stop met jezelf voor de gek houden door blij te zijn met een zogenaamd ‘gratis’ product. En ja, je hebt me door, ook ik roep nog weleens wat over een product dat ik heb gekregen zonder dat ik daar een cent voor heb gezien. Het is ook niet altijd zwart wit. Wat wel werkt, is bewust keuzes maken en niet zomaar klakkeloos reclame maken voor grote bedrijven die zat budget hebben maar jouw waarde niet voor vol aan zien. Durf naar het budget te vragen. Nee heb je en ja kun je krijgen. Zij hebben er alleen maar baat bij als je voor ze aan de slag gaat als influencer en vanuit je enthousiasme jouw volgers vertelt over de producten die je tof vindt!

Zorg voor een goede voorbereiding

Weten wat je waard bent, is best lastig. Ga hier eens rustig voor zitten en kijk kritisch naar hoeveel tijd je kwijt bent aan bepaalde zaken. Denk je bijvoorbeeld: een insta post is zo gemaakt. Bedenk dan goed wat je er allemaal voor doet. Zeker als je ook een gerecht moet maken dat gefotografeerd moet worden voor ‘alleen’ die post dan kost je dat zo een paar uur van je tijd. In mijn andere artikelen vind je tips over geld verdienen met je blog, hoe je een mediakit maakt en hoe je correct vermeldt dat je een samenwerking doet. Wanneer jij zelfverzekerd en goed voorbereid bent, kun je goed en helder een bedrijf te woord staan dat nog niet inziet wat je allemaal doet. Door dit concreet te maken, wordt de wereld van influencer marketing hopelijk langzaam steeds beter. Aarzel niet om contact met me op te nemen als je meer wil weten over dit onderwerp, ik help je graag!